برنامه‌هاي جايزه‌ كتاب سال دفاع مقدس
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
برنامه‌هاي جايزه‌ كتاب سال دفاع مقدس
نوشته شده در دو شنبه 14 دی 1389
بازدید : 26
نویسنده : مولوی
برنامه‌هاي سيزدهمين جايزه‌ كتاب سال دفاع مقدس كه مراسم پاياني آن 24 آبان‌ماه در تالار انديشه حوزه‌ هنري برگزار مي‌شود، تشريح شد.

به گزارش ايسنا ، محمدرضا سنگري - دبير عملي سيزدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس - كه امروز (دوشنبه، 19 مهر) در نشست خبري اين جايزه سخن مي‌گفت، اظهار كرد: در مراسم پاياني سيزدهمين دوره جايزه كتاب سال دفاع مقدس 62 نفر حائز رتبه‌هاي اول تا سوم در بخش‌هاي پانزده‌گانه به عنوان برگزيده معرفي مي‌شوند و همچنين از ناشران نمونه و چهره‌هاي برجسته در حوزه‌ ادبيات دفاع مقدس تجليل به عمل مي‌آيد.

وي خاطرنشان كرد: بعد از برگزاري جشنواره‌ دوازدهم كتاب سال دفاع مقدس، ما جشنواره ربع قرن را برگزار كرديم و از رهگذر برگزاري اين جوايز، سرمايه‌ي عظيمي از آثار ادبيات دفاع مقدس بالغ بر 7313 عنوان كتاب در حوزه‌هاي پانزده‌گانه گردآوري شد كه 6350 عنوان از اين كتاب‌ها كه در رقابت جايزه ربع قرن مورد بررسي قرار گرفته بودند، به دانشگاه تهران اهدا شدند و كتابخانه‌اي با موضوع تخصصي دفاع مقدس در اين دانشگاه راه‌اندازي شد تا مورد بهره‌برداري و استفاده دانشجويان و پژوهشگران قرار گيرد.

سنگري تصريح كرد: 863 عنوان كتاب در سال‌هاي 87 و 88 در شاخه‌هاي پانزده‌گانه ادبيات دفاع مقدس تأليف شده است و 65 داور طي مدت دو ماه و نيم اين آثار را مورد بررسي و داوري قرار دادند. ضمن اين‌كه چهار ماه و نيم زمان صرف تهيه و گردآوري اين حجم از آثار طي دو سال اخير شده است و در اين رقابت 257 ناشر آثارشان را در اين رقابت شركت دادند و يا اين‌كه ما اين آثار را تهيه كرديم.

دبير عملي سيزدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس به تشريح آماري آثار رسيده به دبيرخانه در بخش‌هاي مختلف پرداخت و اظهار كرد: ما در بخش تحقيقات ادبي 11 اثر را مورد داوري قرار داده‌ايم؛ در حالي كه در دوره دوازدهم هم همين تعداد اثر منتشر شده بود و اين نشان مي‌دهد كه در بخش تحقيقات و پژوهش‌هاي ادبي خيلي كم‌رنگ ظاهر شده‌ايم. در حوزه‌ تحقيقات نظامي 91 اثر داشته‌ايم كه در مقايسه با دوره دوازدهم كه سرجمع 25 اثر مورد داوري قرار گرفت، شاهد رشد قابل توجهي در اين حوزه هستيم. همچنين در بخش تحقيق فرهنگي، 24 اثر داشته‌ايم و با توجه به اين‌كه در دوره‌ي قبل فقط 10 اثر داوري شد، كم‌وبيش رشد اين حوزه بد نبوده است.

سنگري متذكر شد: در بخش ادبيات داستاني ما 80 عنوان اثر را در اين رقابت بررسي كرده‌ايم و در مقايسه با دوره‌ دوازهم كه 30 اثر مورد داوري و بررسي قرار گرفت، نشان از رشد محسوس اين بخش ادبيات دفاع مقدس بوده است و به لحاظ كيفي نيز آثار داراي شاخص‌هاي بالا بودند و همين سبب دشواري كار داوري مي‌شد و در جلساتي كه برگزار مي‌شد، ساعت‌ها به بحث و مجادله درباره‌ي آثار مي‌گذشت كه خوشبختانه در اين دوره جايزه كتاب سال ما سه اثر اول تا سوم را به عنوان برگزيده معرفي خواهيم كرد.

دبير علمي جايزه‌ كتاب سال دفاع مقدس در مرور آمار مربوط به جُنگ ادبي دفاع مقدس، از افول اين بخش نسبت به سال‌هاي پيشين خبر داد و متذكر شد كه در اين حوزه استقبال چنداني صورت نگرفته و فقط شش اثر ارائه شده است.

او افزود: در بخش زندگينامه‌ داستاني كه پديده خاصي در حوزه ادبيات ماست و نيازمند تدوين نظريه‌هاي مختص به خودش است، سرجمع 75 اثر را دريافت كرديم كه در مقايسه با دوره‌ دوازدهم كه 29 اثر بود، نشان از رشد نسبتا خوب اين حوزه دارد. همچنين در بخش شعر 92 مجموعه‌ شعر مورد ارزيابي قرار گرفت كه در مقايسه با دور دوازدهم كه 49 اثر بود، انتظارات آن‌طور كه بايد، برآورده نشده و با توجه به اين‌كه آثار مربوط به دو سال اخير بوده است، ما با قدري كاهش در حوزه‌ شعر روبه‌رو شده‌ايم.

سنگري اضافه كرد: همچنين در بخش نثر ادبي شاهد توليد 10 اثر طي دو سال اخير بوده‌ايم كه از نظرگاه كيفي بسيار ضعيف بودند. از سويي در بخش زندگينامه و وصيت‌نامه كه همواره توليدات اين حوزه خوب بوده است، شاهد 135 اثر در اين رقابت بوده‌ايم و اين بخش از ادبيات دفاع مقدس هر روز جلوتر و گسترده‌تر حركت مي‌كند. در بخش داستان نوجوان 41 اثر را بررسي كرديم كه با توجه به دوره قبل كه سرجمع 11 اثر بوده است، كم و بيش شاهد رشد و رونق‌ گرفتن اين بخش بوده‌ايم و بخشي از نگراني‌هايي كه در اين بخش داشته‌ايم، مرتفع شده است و در بخش شعر كودك و نوجوان نيز 41 اثر داوري شده؛ در حاليكه در دوره قبل فقط 17 اثر توليد شده بود.

وي در ادامه ارائه اين آمار عنوان كرد: در اين دوره از رقابت جايزه كتاب سال دفاع مقدس، طرح جلد و گرافيك همه كتاب‌ها در بخش‌هاي مختلف مورد داوري و ارزيابي قرار گرفته است اما متأسفانه در بخش ادبيات نمايشي ما شاهد تنها 15 عنوان كتاب در اين حوزه بوده‌ايم كه داوران با افسوس اين بخش را بررسي مي‌كردند و انتظار توليد حجم بيش‌تري در حوزه‌ آثار ادبيات نمايشي دفاع مقدس وجود داشت. از سويي در بخش ترجمه متأسفانه 11 اثر بيش‌تر نداشته‌ايم كه اين ترجمه‌ها به زبان عربي، اردو و تركي صورت گرفته است و در اين دوره از رقابت كتاب سال دفاع مقدس، شاهد حضور ميهماناني از كشور‌هاي پاكستان، تركيه، لبنان و قطر خواهيم بود و از اين حيث جايزه‌ وجهي بين‌المللي مي‌گيرد.

سنگري متذكر شد: در بخش خاطره كه همواره با توليد آثار فراواني روبه‌روست، در اين دوره از جايزه‌ كتاب سال 231 اثر مورد داوري قرار گرفته است كه در دوره قبل فقط 102 اثر بود و اين نشان از رشد تأليفات در حوزه‌ خاطره‌نويسي دارد.

در ادامه اين نشست، محمدرضا سنگري به تشريح تعداد برگزيده‌ها و تقديري‌هاي بخش‌هاي پانزده‌گانه سيزدهمين دوره جايزه كتاب سال دفاع مقدس پرداخت و اظهار كرد: ما در شعر كودك و نوجوان رتبه‌هاي اول تا سوم را خواهيم داشت. در داستان نوجوان سه اثر به عنوان برگزيده‌هاي اول تا سوم معرفي خواهد شد. در داستان كودك، رتبه سوم و يك تقديري خواهيم داشت. در حوزه‌ ترجمه فقط از برخي آثار تقدير خواهيم كرد و علت اينكه در اين حوزه برگزيده‌اي نداشتيم، از آن‌جا ناشي مي‌شود كه برخي از آثار با تأخير به دست ما رسيد. در حوزه‌ نقد ادبي از دو نفر تقدير خواهيم كرد و در بخش طراحي جلد كتاب و گرافيك، رتبه‌هاي اول تا سوم را خواهيم داشت و از يك اثر تقدير خواهد شد. در بخش تصوير‌سازي كتاب نيز رتبه اول تا سوم را خواهيم داشت و از پنج اثر تقدير به عمل خواهد آمد.

او افزود: در بخش پژوهش‌هاي فرهنگي فقط رتبه‌ اول را داريم و از دو اثر تقدير خواهد شد.در حوزه خاطره كه به سه دسته خاطره‌هاي خودنگاشت، ديگر‌نگاشت و خاطره‌هاي اسارت تقسيم مي‌شود، در بخش خاطرات اسارت، رتبه‌هاي دوم و سوم را خواهيم داشت. در بخش خاطرات خودنگاشت، رتبه‌هاي دوم و سوم را خواهيم داشت و در بخش خاطره‌هاي ديگر‌نگاشت رتبه اول تا سوم را خواهيم داشت و از سه اثر نيز تقدير به عمل خواهد آمد. در بخش زندگي‌نامه داستاني نيز يك اثر حائز رتبه سوم شده و از يك اثر تقدير به عمل خواهد آمد.در بخش جنگ ادبي هم يك اثر تقدير خواهد شد. در بخش ادبيات نمايشي رتبه اول تا سوم را خواهيم داشت و از يك اثر تقدير خواهد شد.

سنگري تصريح كرد: در بخش ادبيات داستاني نيز ما يك اثر را به عنوان رتبه نخست بخش داستان كوتاه معرفي خواهيم كرد و يك اثر نيز به عنوان رتبه‌ اول رمان معرفي خواهد شد. در بخش ادبيات داستاني همچنين رتبه‌هاي دوم و سوم را خواهيم داشت، از يك اثر تقدير مي‌شود و يك اثر نيز تقديري ويژه داوران خواهد بود. در حوزه‌ي شعر هم رتبه‌هاي اول تا سوم را خواهيم داشت و از سه اثر تقدير مي‌شود. در حوزه‌ پژوهش‌هاي ادبي شاهد رتبه‌هاي اول تا سوم خواهيم بود و در اين بخش از اثري تقدير نمي‌شود. در بخش پژوهش‌هاي نظامي نيز رتبه‌ي دوم و سوم را خواهيم داشت و آثاري تقدير خواهد شد.

دبير عملي سيزدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس متذكر شد: در سيزدهمين دوره رقابت جايزه سال كتاب دفاع مقدس در مجموع 9 رتبه اول، 10 رتبه‌ي دوم و 13 رتبه سوم خواهيم داشت و از 30 اثر تقدير خواهد شد. همچنين هفت ناشر نمونه همراه با شش چهره فعال در حوزه‌ي ادبيات دفاع مقدس تجليل مي‌شوند.

سنگري درباره‌ زياد بودن آثار تقديري در اين جايزه عنوان كرد:در واقع تعداد رتبه‌هاي برگزيده‌ ما 39 اثر را در بر مي‌گيرد و تعداد آثاري كه تقدير مي‌شود، 30 اثر خواهد بود و از آن‌جايي كه در داوري‌ها فاصله بين آثار برگزيده با ديگر آثار زياد بود، در جهت حمايت از نسل جديدي كه به ميدان ادبيات دفاع مقدس آمده است، تصميم گرفته شد از آثاري تقدير شود؛ مثلا اكنون چهره‌هاي جوان در حوزه‌ شعر بسيار جدي‌تر از چهره‌هاي شناخته‌شده در يك دهه‌ گذشته كار مي‌كنند.

وي در پاسخ به سؤالي، به تبيين تفاوت‌هاي اين دوره از جايزه كتاب سال دفاع مقدس با دوره‌هاي پيشين پرداخت و اظهار كرد: اقبال ناشران شهرستاني و خصوصي در حوزه ادبيات دفاع مقدس و توجه جايزه به اين ناشران، از تفاوت‌ هاي اين دوره با دوره‌هاي ديگر است. همچنين نكته‌ ديگر، افزايش آثار تأليفي در حوزه‌ كودك و نوجوان است.

دبير عملي سيزدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس افزود: در بخش ادبيات داستاني شاهد رشد كيفي آثار بوده‌ايم و از همين آثار مي‌شود بوي تولد آثار جدي‌تر و ماندگار در حوزه‌ي ادبيات دفاع مقدس را احساس كرد. از سويي، تفاوت اين دوره نسبت به دوره‌هاي گذشته، حضور چشم‌گير نسل سوم نويسندگان و شاعران انقلاب اسلامي است كه به مراتب از پيشكسوتان موفق‌تر عمل مي‌كنند. همچنين در اين دوره از رقابت شاهد حضور گسترده زنان نويسنده بوده‌ايم؛ در اين دوره 98 اثر بررسي‌شده متعلق به زنان است.

در ادامه‌ اين نشست، سرهنگ حسن رسولي - معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس - در پاسخ به سؤالي مبني ‌بر اينكه آيا دوسالانه شدن جايزه كتاب سال دفاع مقدس، استمرار خواهد يافت ، تصريح كرد: خير؛ در اين دروه به دليل اينكه در سال گذشته جايزه‌ كتاب سال دفاع مقدس برگزار نشد و جايزه ربع قرن كتاب دفاع مقدس برگزار شد، ناگزير براي بررسي آثار سال‌هاي 87 و 88، جايزه دوسالانه برگزار شد اما از دوره‌هاي آتي سالانه برگزار خواهد شد و با توجه به اين‌كه حجم توليدي آثار ادبيات دفاع مقدس فراوان است، عملا بهتر است كه جايزه سالانه برگزار شود.

وي متذكر شد: ما هم‌زمان با برپايي مراسم پاياني سيزدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس، از 863 عنوان اثري كه در داوري و رقابت شركت داشته‌اند، نمايشگاهي برپا خواهيم كرد تا علاقه‌مندان بتوانند آثار را تهيه كنند. از سويي دبيرخانه جايزه كتاب سال دفاع مقدس فعاليتش را در طول سال دنبال خواهد كرد؛ دبيرخانه دائمي ايجاد شده و هم‌اكنون كتاب‌هايي كه در سال 89 در حوزه‌ي دفاع مقدس تأليف شده؛ گردآوري شده است.

رسولي در ادامه از برپايي نشست نقد آثار برگزيده و تقديري سيزدهمين دوره جايزه كتاب سال دفاع مقدس بعد از برپايي مراسم پاياني اين جايزه خبر داد.

در اين نشست، سيدمحمد ميركاظمي - دبير اجرايي سيزدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس - هم حضور داشت.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: